create your own banner at mybannermaker.com!

November 10, 2010

Maher Zain Vs Sami Yusuf

Bismillahirahmanirahim...

Sejak kedatangan Maher Zain ke Malaysia...melata aku dengar lagu beliau..even di market pun..Sejak ramai public kenal beliau isu Maher Zain dan Sami Yusuf semakin menjadi-jadi..sehingga ada perlumbaan Fan 1juta antara Maher Zain dengan Sami Yusuf..


Lagu pertama Sami Yusuf daripada albumnya yang terbaru iaitu ‘ Wherever You Are’. Ya Allah, seperti ada sesuatu yang menyentuh hati dan perasaanku dengan kelunakan muziknya, aku memang sangat mengagumi Sami Yusuf dengan pembawaan lagu dan muziknya yang bersifat universal dan memuatkan segala budaya dan bahasa dalam penciptaan lagu-lagunya. Tidak ketinggalan juga Bahasa Melayu di dalam sebuah lagunya yang bertajuk No Word Is Worthy. Satu je aku tak bekenan dengan Sami Yusuf ni, suara dia yang sangat perlahan sampai aku tak faham apa yang dia nyanyikan sebab sebutan beliau sangat tak jelas, mungkin disebabkan lahjah arabnya. Berbeza dengan Maher Zain, sebutannya amat jelas dan cepat ditangkap.


Walaupun begitu, kedua-dua penyanyi ini memiliki matlamat yang sama iaitu kembali menuju ke Tuhan dengan gaya mereka tersendiri. Seperti yang sedia maklum, Maher zain merupakan komposer lagu dan pernah mencipta lagu untuk artis-artis terkenal seperti Lady Gaga dan dan Sami Yusuf dibesarkan dalam keluarga yang mempunyai latar belakang muzik dan juga merupakan komposer lagu. Sami Yusuf sudahpun lama terkenal dan Maher Zain hanyalah melonjak dalam tempoh dua tahun ini. Mereka memiliki identiti sendiri dalam menyampaikan dakwah dan yang paling nyata mesej mereka sampai kepada para mad’u mereka.
Mereka yang mendengar lagu daripada dua ikon ini akan merasakan ketenangan dan kedamaian hati kerana mereka sendiri adalah insan-insan yang hebat, takkan manusia yang mendengarnya tidak mendapat ketenangan. Tidak seperti lagu-lagu yang didendangkan oleh artis yang sememangnya kurang penghayatannya terhadap agama Islam itu sendiri, tiada kesan terhadap jiwa-jiwa insan yang mendengarnya. Subhanallah, melihat wajah kedua-dua insan ini saja membuatkan kita merasa tenang kerana hanya insan-insan yang ikhlas saja akan membuat orang lain terkesan dengan dakwahnya. Wallahua’lam.


Semasa aku menaip entri ni perasaan masih dalam terkejut. (hati bermonolog oh oho oh!! yeke)
Al-kisah nya bermula apabila aku baca wall

tergerak hati untuk baca blog Faisal Tehrani(lihat di sini)

gundah gulana rasanya..aku tak da la sampai nak judge MZ masuk syurga Sami Yusuf masuk neraka seperti student tu..Komentar tentang syiah dan ASWJ boleh lihat di sini..di sini..dan di sini..Cuma, pengajarannya...kekadang tu kita kena selidik penyampai nya even nyanyian hanyalah medium dakwah..

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More