create your own banner at mybannermaker.com!

October 08, 2010

Mengintai CINTA KHALIFAH 2

'ABASA

faQir termenung seorang diri sambil menghadap laptop. jari jemarinya pantas menaip bait-bait perkataan yang terbit dalam kepala..

******
"Nik, betui ke enti jadi pergi? sampai hati enti nak tinggalkan ana?"

sebak faQir menutur kata-kata tu..tapi sebaknya ditahan dalam hati..dengan muka yang cool faQir memerhati sahabatnya mengemas barang-barang. Tangan faQir tidak seringan seperti biasa dalam membantu sahabat ketika itu. sebab faQir memang berat untuk melepaskan sahabatnya.


"myb hati kita tidak bertaut lagikan. ukhwah antra kita tak terjalin lagi. dat y la tak berjaya memadamkan keputusan anti. ni semua salah ana. ana yg tidak faham lagi konsep rabithah.ana tak mampu beri kpada nti kn?". ingin sahaja faQir menuturkan kata begitu dan mempersalahkan dirinya. tapi faQir faham..nik lebih tahu apa yang terbaik untuk dirinya. jika bukan hari ni maybe esok kami pasti akan berpisah juga.



*****
"Kak, tunggu saya"...terkial-kial faQir berjalan sambil memanggil PM(pembantu mahasiswa).. di minggu orientasi matlamat faQir hanya ingin mencari senior yang mampu mengingatkan dia pada ILAHI sentiasa. pada faQir UiTM adalah universiti yang paling sosial. dan iman faQir hanyalah senipis kulit bawang. bila-bila masa sahaja boleh terkoyak dek ujian. hari pertama menjejak kaki di kampus itulah niat yang faQir tanamkan.

"cepat dik"

biarpun dia memegang exco disiplin ketika dalam MMS tapi senyuman xpernah lengkang dari bibirnya. sebab itulah faQir jadi berani utk menegur dia.

Hari kedua, faQir mencari lagi kakak "senyum sokmo". tapi faQir perasan kakak tu endah tak endah pada faQir.. sebab kakak tu dah da adik baru. faQir tahu faQir tak selawa budak tu. tidak sealim budak tu..faqir evaluate dari pandangan kasar. budak tu sopan pemakaiannya seperti seorang ustazah..biarpun sama labuh tapi pemakaian faQir seperti muslimah kampung sahaja.

Hari ketiga MMS, faQir mengintai-intai lagi kakak itu..tapi kakak itu sentiasa bersama dengan budak tu. seperti mereka telah kenal lama. faQir merajuk membawa diri. hari seterusnya faQir tidak lagi mencari kakak tu..sebab faQir punya perasaan..malu..terhengeh-hengeh nak kan orang..

masa MMS nik belum mendaftarkan diri lagi. Nik merupakan lepasan diploma. so dia masuk intake kedua sminggu selepas MMS berlangsung.





*****
"ana nak kenalkan enti dengan seseorang" ajak Nik.. faQir hanya menghayungkan langkah menurut langkah sahabatnya.

" kenalkan ni kak nUr" faQir berpelukan dengan k.nUr yang ditunjuk oleh sahabatnya.

"Sy dah kenal la nik. ni la kakak "senyum sokmo" yang sy cerita tu.

biarpun faQir mengenali k.nUr dulu seblum nik tapi itulah kali pertama dia berpelukan dengan kakak yang menyebabkan dia membawa diri.

*****
faQir sangat bersyukur kepada Allah kerna mengurniakan seorang sahabat yang mempunyai semangat juang yang tinggi. Nik merupakan sahabat fillah yang pertama faQir kenali. dari nik la faQir mula membahasakan diri ana-anti..


Cinta telah mempertemukan dan menyatukan kami, dan juga cinta yang telah memisahkan kami. Jika cinta tak membawa kau kembali untukku di kehidupan ini, maka cinta kan menyatukan kau dan aku di kehidupan yang akan datang.


TERIMA KASIH SAHABAT





Garis yang tadinya tak mampu kulukis kita membentang jauh

Kaulah yang memegang tanganku mengarahkan jari ini agak tak lunglai memegang pensil kehidupan. Menjaga dengan senyuman agar hati ini tak letih menyambung garis yang banyak terputus.




kata bijak untuk sahabat








Persahabatan...Bukan sesuatu yang anda pelajari di sekolah. Tetapi jika anda tidak mempelajari arti persahabatan, anda benar-benar tidak belajar apapun.

"Friendship...is not something you learn in school. but if you haven't meaning of friendship, you realy haven,t learned anything"
(By. Muhammad Ali = Petinju)

Tetapi persahabatan sangat berharga, tidak hanya dalam perbedaan, tetapi dalam kegembiraan kehidupan dan terima kasih kepada yang menolong urusan yang lebih besar adalah bagian dari kehidupan yang terang benderang.

"But friendship is precious, not only in the shade, but in the sunshine of life, and thanks to a benevolent arrangement the greater part of life is sunshine"
(Thomas jefferson = Presiden USA ke-3)

Saya tidak membutuhkan teman yang berubah ketika saya berubah dan orang yang mengangguk ketika saya mengangguk; bayanganku bisa berbuat lebih baik.

"I don't need a friend who changes when I change and who nods when I nod; my shadow does that much better"



faqir itu bukan aku..faqir itu juga bukan kamu..faqir hanyalah insan yang sedang bermusafir di bumi Penciptanya...mencari dan merungkai suatu mimpi..semoga indah di akhirnya

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More