create your own banner at mybannermaker.com!

April 01, 2010

Hanya Nak Membantu!!


بسم الله الرحمن الرحيم

Bantulah dia..bantulah dia..bantulah dia...sedarkan lah dia...mungkin dia masih terlena dibuai mimpi dunia..macamlah aku ni dah sedar dalam khayalan mimpi ku sendiri..hurmmm..

tapi kejadian itu memang menjijikkan bagi aku..hedonisme...sempena Earth Hour 2010

Hedonisme ni ringkasnya satu fahaman yang mementingkan kesukaan dan kemewahan dalam kehidupan tanpa menghiraukan larangan agama dan tatasusila. Hedonismelah yang melanda generasi belia kini. Jauhkanlah aku dari terjebak dengan budaya ini YA ALLAH.

Apa yang aku tahu, amalan hedonisme berasal dari Eropah selepas zaman Ratu Victoria. Beliau yang begitu fanatik dengan ajaran Kristian melarang segala perbuatan yang dianggap boleh menghina agama. Antara arahan yang dikeluarkannya ialah mewajibkan penggunaan penutup meja bertujuan menutup kaki meja. Kebanyakan kaki meja pada zaman itu mempunyai ukiran berbentuk kaki perempuan yang mengghairahkan. Oleh kerana perbuatan itu dianggap menghina perempuan dan bertentangan dengan agama, beliau mengeluarkan arahan supaya kaki meja ditutup menggunakan kain. Selain itu, pelbagai arahan dikeluarkan bagi menyekat kebebasan rakyat seperti larangan mengenai seks yang dianggap keterlaluan oleh masyarakatnya, hiburan dan sebagainya.


Selepas pemerintahan Ratu Victoria, keadaan mula berubah. Penggantinya membenarkan semua perkara yang sebelum ini dilarang. Dengan itu bermulalah era dunia moden yang membenarkan semua amalan yang dulunya dilarang. Kebebasan itu menular di kalangan masyarakat hingga melampaui batas susila dan agama. Pergaulan bebas, seks luar nikah, hiburan yang melampau dan seumpamanya. Pemerintah turut menggalakkan pelbagai pesta dan diadakan secara besar-besaran.


Hasilnya masyarakat hanyut dibuai hawa nafsu dan mengetepikan agama daripada kehidupan. Rakyat mula mengejar kepuasan nafsu semata-mata. Mereka sentiasa leka mencari kepuasan jasmani tanpa didasari asas pemikiran dan batas susila yang seharusnya dipelihara.


Secara jelas, konsep yang dikemukakan itu hanya mementingkan kepuasan nafsu tanpa wujudnya sebarang panduan atau batasan tertentu terutamanya ajaran agama. Gejala ini timbul berikutan kegagalan manusia memahami konsep ajaran agama yang menekankan keseimbangan antara nafsu dan akal fikiran demi kesejahteraan manusia.

Hebat sungguh engkau setan...mampu menarik kawan-kawan ku di kampus yang aku tengah menuntut ilmu ni..Kemana hilang ilmu2 mu wahai sahabat-sahabatku..saban waktu engkau menelaah buku..tapi akhirnya engkau menunduk akur pd setan durjana itu..

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka, Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya? surah al-an'aam ayat 32

So marilah kita sama-sama sedarkan mereka dari lena dibuai dgn pelbagai kesenangan dan kemewahan hidup yang didodoikan dengan bed time story hiburan2 yang melalaikan. IT TIME FOR STUDENT REVOLUTION...shows ur power...

Satu lagi kisah..aku betul-betul terkilan dengan seorang ikhwan ni. Apa ingat engkau hebat sangat dengan jawatan tu..tolong laa.tapi hari ini, ketika ini ,memang ramai aku tengok orang yang ada kuasa, jawatan bermegah-megah dengan kesenangan itu. biarpun mereka ada kuasa untuk mencegahnya. yang membungkam hatiku lagi, rupa-rupanya dia ada bersama pada hari kejadian.astagfirullah..so liberal...jauhkan aku YA ALLAH dari sifat keji.

قُلْ يَاأَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, mengapa kamu menghalang-halangi dari jalan Allah orang-orang yang telah beriman, kamu menghendakinya menjadi bengkok, padahal kamu menyaksikan?". Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang kamu kerjakan. surah al-imran ayat 99

Semoga diberi hidayah pada mereka semua..dan tetapkanlah hati ini pd addeen mu YA RABB
aku sungguh sedih dengan sikap ikhwan tu..sedangkan dia seorang pencinta al-Quran.

Perubahan bermaksud menggantikan kemungkaran dengan kebenaran bukan menghapuskan kemungkaran dan menggantikannya dengan kemungkaran yang lain.






0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More